Welkom bij Wielervereniging Oet Steem!
Home/Nieuws
Interessante links
Ledenpagina

Ronde van Groningen zondag  31 augustus 2014

Zondag 31 augustus 2014 Nico en ik zijn weer op pad voor een nieuwe toertocht. De tocht is een toerversie van de wedstrijdversie van de ronde van Groningen die al 35 jaar bestaat . En vandaag de eerste editie voor de toerfietsers. De lus van 175 km volgt de langste route van de klassieker. Ook dit keer, eerst met de auto na de startplaats.  Een lange tocht helemaal over Groningse bodem zoals de naam al doet vermoeden. De startplaats is bij Reitdiephaven in Groningen.  We zijn mooi op tijd en schrijven ons  in en kijken nog wat rond in de sportschool tot bijna 8 uur. Om 8 uur gaan we weg en gaan richting het oost. Via Dorkwerd, Adorp, Bedum, Ten Boer, Ten Post komen we aan in Noordbroek. Waar een pauze plek is. Hier halen we een bak koffie / thee en een dikke plak koek. En zetten we  aan richting Woldendorp en Weiwerd. Hier missen we de pauzeplaats. En het begint zachtjes te regenen.  We gaan door Costa del Zijl op weg naar Usquert via Holwierde, Roodeschool. We hebben het spoor net gepaseert en na 110 km pang een spaak van Peters fiets knalt eruit. Na het bekijken van de schade is het niet mogelijk om verder te fietsen voor Peter.  Nico fietst verder en Peter laat zich ophalen.  Later als Nico nog  spullen terug komt brengen hoor ik nog dat hij nog veel regen onder weg heeft gehad.  Het vervolg van de  route was Warfum, Den Andel, Pieterburen, Broek, Molenrij, Wehe den Horn, Leens, Zuurdijk, Electra, Kommerzijl, Aduard, Den Ham, Reitdiephaven. Volgend jaar beter, en hoop ik de tocht wel uit te rijden.

Bauke Mollema Tocht zaterdag  9 augustus 2014

Zaterdag 9 augustus  2014 was het verre van goed fietsweer, echter opgeven kennen we niet. Dus ging Nico en Peter op pad. Dit jaar vertrokken we per auto vanaf Stedum.( 200 km is nog een brug te ver en zeker met dit weer) Het doel was 165 km. We waren vroeg dus konden mooi vooraan parkeren. We waren onze spullen aan het pakken. Parkeert er een auto naast ons. Zonder te kijken zeg ik moi terug. En Nico zegt tegen de beste man “je had wel effe beter weer kunnen bestellen!” Ik denk toch maar effe op kijken en staat Bauke naast ons. Wel leuk geen sterallures. Gewoon fietsen. Al snel zijn we er klaar voor. En kunnen we de strijd aan met het weer en de km’s  We hebben Groningen nog maar net achter ons gelaten en de eerste regen valt al op ons neer. Regenjas aan dus echt nat worden we nog niet. Via Leek, Marum en Grootegast komen na ca. 55 km aan in Zuidhorn. Het fruit en koek op de pauzeplek wordt verzorgt door de lidl en is goed voor elkaar. Na alles weer aangevuld te hebben gingen we verder. Richting Kollum. De lucht wordt steeds donkerder bijna zwart…. Net voorbij Kollum fietsen Nico en ik voor op bij een aangesloten groepje. En nog geen 5 minuten later keiharde wind regen vol in het gezicht en hagel…. Onverstoord trappen we door. Hier laten we zien waar wij uit provincie Groningen goed in zijn. Op dat moment van ca. 20 minuten gaat er ook niemand ons voorbij. Ik ben in mijn element en hoor van op zij “Peter zachter” Dat ik dat uit Nico’s mond mag horen doet me goed. (was ook wel verstandig van Nico, de rit was nog lang) Na een tijdtje wordt het weer al weer wat beter. En vinden wij dat we weer voldoende kopwerk hebben gedaan. We laten ons afzakken en krijgen te horen “bedankt heren” Het is altijd weer een mooi moment als de sluizen van lauwersmeer weer opdoemen. Bijna Friesland weer uit ;-) Op na de kazerne voor de tweede pauzeplek. We staan ons te goed te doen aan wat eten. Als Bauke die de 110 km doet er ook aan komt. Er wordt al gauw over zijn fiets gesproken en we hebben het er over dat die wel op marktplaats kan tegen een journalist van Dagblad van het noorden. Hij gaat immers na TREK. Na nog wat gelach gaan we weer verder.  Ca 15 km verder komt Bauke voorbij razen. Ik zeg tegen Nico zullen we er achter aan? Ik wacht zijn antwoord niet eens af en ga er achter aan.  De opgave blijkt te groot om erbij te komen. Dus na ca. 5 km vind ik het wel best. Dan mis ik Nico…. Dus ik fiets met een redelijk tempo verder en de denk Nico haalt me wel weer in. Onder weg staat nog een cameraploeg van RTV Noord en denk, zullen we het eens proberen om op tv te komen. Dus ik roep in de camera ER GAAT NIET BOVEN GRONINGEN! En ja hoor later op het nieuws 1/2 seconde in beeld. http://www.rtvnoord.nl/?v=30363 (1.19) Toch weer gelukt. Rustig door fietsen komt Bedum en Zuidwolde al weer in beeld… Ik denk nu zullen we wel richting stad gaan als we bijna op de Wolddijk zijn. Maar waar gaan we langs… Die grapjas van Bauke stuurt ons over de kasseien langs het boterdiep. Dat is lekker als je al 165 km in de benen hebt. Maar ach het heeft ook wel weer wat. Nog even wachten voor de open  brug in Zuidwolde. En dan is de finish al weer in het zicht.6 uur en 18 minuten met pauzes geen slecht resultaat. En het weer is steeds beter geworden vanaf dat we Lauwersoog hadden bereikt. Bij de finish was het stralend weer. Na een kleine 5 minuten wachten komt Nico ook binnen. Nog even wat eten gaan we voldaan weer na huis.

Pieter Wening Tocht zaterdag  2 augustus 2014

Zaterdag 2 augustus  2014 was het weer eens goed fietsweer, Nico was druk op het land en verder was er ook geen belangstelling om mee te gaan. Dus ging Peter Jans alleen op pad. Vertrokken per auto vanaf Stedum. Het doel was 100 km. Als voorbereiding op de Bauke Mollema tocht. 8.15 was het inschrijven klaar en kon de rit beginnen. Eerst na Marum. Al snel zag ik de ene naar de andere lekke band.  Helaas ging dit onheil aan mij voorbij. En ik sloot aan bij een groepje uit Winsum. Al snel werden het laatste nieuws uitgewisseld. Ook konden ze me nieuws uit Stedum vertellen wat ik nog niet had gehoord. Zie je maar weer hoe klein de wereld is.(voor de nieuwsgierige onder ons het ging over het ongeval van  Kirsta) Al  kletsend was het al snel tijd voor de stop. Haulerwijk. Hier effe kwartiertje geweest en snel weer door, het is toch Friesland… en daar moet je ook weer niet te lang blijven ;-)  vervolgens gingen de remmen los. Ik haakte aan bij een man met een shirt aan van Luik Bastenaken Luik. Dus iemand die wel wat capaciteit heeft schatte ik in. En het ging lekker hard… ik voor hij voor.  En haalde zo heel wat fietsers in.  10 km voor de finish vond ik het wel leuk geweest, en ging ik weer een tandje langzamer fietsen. En ja hoor na 3 en 1/2 uur was ik weer op het torenplein van Surhuisterveen. Waar een leuke gezellige sfeer hing. Ik haalde mijn eremetaal op en krijg nog een goody bag mee. Tevreden stap ik in de auto. Laat de rit van Bauke Mollema maar komen ik ben er klaar voor.

28-06-2014

Wielervereniging Oet Steem naar grote hoogte

De Wielervereniging Oet Steem, fietsend in de mooie rood, blauw en witte tenue van Klimaatgroep Holland, was in de week tussen Hemelvaart en Pinksteren op hoogte- en (klimaat)stage in de Franse Alpen. Mede aanleiding voor het fietsavontuur in de Alpen was de deelname van Oet Stemer Jan Afman aan de Alpe d'Huzes.

Alpe d’HuZes is een actie waarbij deelnemers, alleen of in een team, geld bijeenbrengen waarmee zij een bijdrage leveren aan de strijd tegen kanker. Onder het motto ‘Opgeven is geen optie’ beklimmen deelnemers de legendarische Alpe d’Huez tot maximaal zes keer. Alpe d’HuZes bevordert en ondersteunt (wetenschappelijk) onderzoek naar kanker in alle mogelijke vormen, zodat uiteindelijk minder mensen doodgaan aan kanker. Op donderdag 5 juni 2014 gingen duizenden deelnemers gingen in alle vroegte van start voor de negende editie van Alpe d’HuZes. De sponsoractie waarbij deelnemers de Alpe d’Huez beklimmen heeft sinds de start in 2006 een fantastisch bedrag bij elkaar gebracht van ruim 104 miljoen euro, de opbrengst in 2014 was overigens 12,3 miljoen.

Natuurlijk zijn we als Wielervereniging Oet Steem (ca. 30 leden) trots op ons lid Jan Afman. Jan haalde dankzij diverse sponsoracties 3685 euro op. Een groot deel hiervan werd ingezameld tijdens een 7 tegen 7 toernooi in Ten Boer. Natuurlijk leuk om te vermelden dat het team Oet Steem, met o.a. uitblinker Anne Vaatstra, zegvierde in de A-poule. Het totale bedrag wat Jan Afman met zijn NVB Ubbens/CHR Bouwmaterialenhandel BV-collega's ophaalde was overigens ca. 180.000 euro!

Naast het aanschouwen van de deelnemers aan de Alpe d'Huzes (een aanrader!) werd er natuurlijk ook gefietst door de 7 Oet Stemers. Onder perfecte klimatologische omstandigheden werd op de maandag, om even weer in 'vorm' te komen de Col d'Ornon (ca. 1370 meter hoog) beklommen. Op de dinsdag werden de onderlinge krachtverschillen getest tijdens de beklimming van de Alpe d'Huez (ca. 1800 meter hoog). Martin Ypey kwam met een tijd van 1.09 uur (over de afstand van 12,4 km) uit de bus. Ook de minder ervaren klimmers noteerden prima tijden van rond de 1.30 uur. De woensdag was, in het kader van rustig opbouwen, de Croix de Fer (het ijzer kruis) beklommen. De hoogte van ruim 2000 meter werd, op een regenachtige dag, na 30 km bereikt. De terugweg (in hoofdzaak dalend) was een ervaring op zich, waar stuurmanskunst, lef en een portie gezond verstand er toe leidde dat iedereen weer veilig in Allemond terugkeerde. De donderdag was een 'rustdag', via Allemond (waar we verbleven in fietshotel La Douce Montagne) werd o.a. in het dorpje Huez (liggend op de Alpe d'Huez) gekeken naar de massa's mensen die fietsend en lopend de Nederlandse berg aan het beklimmen waren. Een waar spektakel om eens mee te maken en mede door de enthousiaste aanmoedigen, de bandjes en vele vormen van muziek een aanrader! De laatste dag werd door een drietal Oet Stemers de Galibier (ca. 2640 meter hoog) bedwongen. Omdat het er de woensdag nog gesneeuwd had, werd het een fantastische fietstocht door 'muren' van sneeuw met een minimumtemperatuur van ca. 6 graden op de top.

Na een week fietsen en genieten keerden de Oet Stemers op de zaterdag weer veilig terug op het vlakke Hoogeland. Een mooie ervaring en vele klimkilometers rijker en natuurlijk weer sterker op het vlakke land tegen de wind in. Mocht Klimaatgroep Holland, als sponsor van twee wielerploegen en aantal groot aantal sportievelingen, nog eens een leuke uitdaging zoeken als bedrijf dan zou deelnemen aan de Alpe d'Huez zeker het overwegen waard zijn :-)

Na de 'klimtijdrit' samen op de Alpe d'Huez, met van links naar rechts:
Nico Schutter, Arend Koenes, Riel Dijkstra, Lies Oldenhof, Ipe Oosterhof, Johnny Lantman en Martin Ypey

30-05-2014

De huistocht van Oet Steem

Deelnemers. Johann, Jordy, Bert Árend L, Krista, Jan v D, Mirjam, Lies en Riel.

Met 9 Oet Steem leden, keurig in clubtenue, gingen we Hemelvaartsdag van start voor de75 km. Bedacht als een damesrit met gebak (maar op een plek waar je alleen maar komt als je 150 km doet) bleken er ook heren van gebak te houden. Dat hebben we niet gehad, maar met elkaar een zeer geslaagde en gezellige rit. Het heeft ook wel wat, na 30 km koffiedrinken en na 55 km soep eten. Beide keren in een authentiek café, en om niet teveel af te koelen was binnen pauzeren ook wel aan te raden. De harde wind was niet gemakkelijk, opzij had je weinig luwte, maar het mocht de pret niet drukken.

De een was wat meer achter de poest dan de ander. En achter de poest is betrekkelijk, zolang je vrolijk gebabbel achter je hoort kun je een vraag om wat minder hard te gaan natuurlijk niet serieus nemen. In het laatst werd er nog wel om viaductjes en plaatsnaambordjes gestreden. De winnaar was Jan van Dijken. Ook omdat hij zonder Alpe d’Huez in het vooruitzicht zich prima aan het alternatieve tempo wist aan te passen. Zo te horen na afloop doet de volgende keer iedereen weer mee.

14-04-2014

Mooiste tocht van het jaar

Zondag 13 april was het weer zover, de Teutoburgerwald toertocht van OWC op de agenda. Na wat afhakers bleven er 2 Stedumer dames over, en Jan Afman had voor Ubbens-aanvulling gezorgd. Om half vijf ’s ochtends al telefoon: Riël had een lekke band, kan ik nu wel mee? Met band en pomp, en voldoende speling om in Nieuweschans band te wisselen was het geen probleem. Ten Boer is toch verder weg dan je denkt. Met wat hulp van tijdig aanwezige Ubbens collega’s lukte het bandwisselen goed, en de boosdoener, een scherp naaldje, was snel gevonden. Na wat omrijden (we waren toch ruim op tijd) bij de discotheek in Ibbenbüren gearriveerd. Grote drukte van NL fietsers ter plekke, maar alles goed georganiseerd en tijdens het fietsen was de drukte geen probleem. Riël en ik gingen voor de 85 km, die 90 km bleek te zijn. Dat verschil was te doen, de Ubbens collega was 65 km voorgespiegeld, dus dan zit je er iets anders in. Niettemin hebben we het allemaal prima gered, mede dankzij uitstekende appeltaart in Bad Iburg. Een mooie voorbereiding voor Alpe d’Huez, hoewel de klimmetjes daar wel iets langer zullen zijn. Gelukkig komt de Hondsrug training nog.

Welkom op de website van Wielervereniging Oet steem uit Stedum!  | oetsteem@hotmail.nl